Asie 2006-2007 Seznam dnu Mista Fotogalerie Ceny v Indii Odkazy Kontakt

sipka Den: 4.1. - 7.1.2007 sipka
Presun do Indie - Kalkata

4.1.2007 Presun do Kalkaty (Indie)
Na zastavce u Khaosan jsme na autobus 556 cekali od 11:30 do 0:45. Celou dobu na nas mavali taxikari a dva nas, nezavisle na sobe, ukecavali, ze autobus uz nepojede. Meli smulu, protoze mame malo penez a ikdybychom chteli, tak na taxika proste nemame. Nastesti nam jeden chlapek rekl, ze mame byt v klidu, ze za chvili prijede. Prijel :-). Vtli jsme jedini cestujici a protoze  to byla predposledni zastavka pred najezdem na placenou silnici, tak to tak vydrzelo az na letiste. Autobus jel po uplne stejne trase jako taxik. Jedyni rozdil byl v tom, ze autobusak dodrzoval predepsanou rychlost 80km/h. Nebyla zacpa, takze jsme na letiste prijeli v 1:30. Cestou me zaujalo, ze i ridic mestskeho autobusu musi platit mytne. Mytne stalo vice, nez jsme zaplatili za jizdenku.
Na letisti staly dva autobusy, ktere jezdi po letisti. V prvnim uz sedel jeden cestujici, tak jsme do nej vlezli. Po 15 minutach se oba autobusy rozjeli. Do naseho uz nikdo nepristoupil, takze jedeme 3 a druhy byl prazdny. Teprve ted jsem si vsiml, ze sedime v autobuse, ktery jede do 2 patra k priletum. Druhy jede do 4 patra k odletum. Fakt nechapu, proc v noci jezdi oba, zvlast kdyz mi chceme o odletum a stejne sedime v tom spatnem ;-)
O spojeni na nove letiste Suvanabhumi v Bangkoku se doctete zde.
Ruzne v letistnim terminalu pospavali lide na sedackach a nevypadalo to, ze by se nekdo bal o zavazadla. Bohuzel na nas zbylo misto u klimatizace, takze je mi zima, ikdy zmam dziny a mikinu. Pred sestou si jdeme pro palubni vstupenku a odevzdavame batohy. Posledni kafe a jogurt ve Family Martu a jdeme k letadlu. Mame male letadlo, ktere nedosahne k chobotu a proto se musime presunout k letadlu autobusem.
Je poznat, ze letime do Indie. Indove davali na check-inu odbavit velke televize a spoustu tasek. Nevim jak to udelali, ze jim to proslo s vahou. Do letadla si jako prirucni zavazadla vzali hafo tasek a jeden mel navic dva velke prasky na prani. Letadlo neni uplne plne. Ma konfiguraci 3+3 sedacky. Posledni rada je volna a mi sedime v predposledni rade, vedle me volne misto a pres ulicku sedi jen jeden Ind. Indove, kteri sedeli predemnou si k nam do zavazadloveho prostoru dali kufr a tak tam bylo malo mista a ja si proto dal batoh a mikinu k nim. Kdy zjsem pak z batohu vyndaval mp3 prehravac, tak se jeden Ind nastvane zvedl a se sklebenim zavazadlovy prostor zavrel. Dalsi si objednal vodu a jeden nechtel prestat telefonovat. Jiny Ind zase plival do pytliku. Letusky z Bhutanu jsou asi zvykle a porad se usmivaji.
Vsuvka:
Vecera jsem cetl na internetu (v breznu 2007), ze CSA pronajala jedno letadlo Indum na spojeni Mumbai - Delhi - Bangkok a mozna jeste nekam. Udajne super kseft, ktery vynese rocne nekolik desitek milionu. No moc se mi to nezda, protoze po roce to letadlo bude nepouzitelne. Me by zajimalo, zda nekdo z tech lidi, co to schvalili byl v Indii :)

Let probihal v pohode a jidla bylo strasne moc a bylo dobre. Jen me prekvapilo, ze Ind pres ulicku si dal k piti pivo, otevrel ho a pak ho odlozil s tim, ze ho nechce. Pak jeste reklamoval caj a sel spat. Po 2 hodinach a 30 minutach letu se zaciname pripravovat na pristani, coz byl pro Inda sediciho predemnou impuls zkouset mobilnim telefonem zavolat domu, ze uz pristava. Moc mu to z tech priblizne 5 km nad zemi neslo a tak toho po chvili nastesti nechal. V letadle jsme vyplnili vstupni formulare, ale u pasove kontroly mi celnik rekl, ze musim jeste vyplnut adresu pobytu. Vytahuji LP a chystam se opsat adresu hotelu, kdyz tu slysim, ze stejny problem ma i Jana. Jde ke me si opsat adresu, ale muj celnik ji serve a rekl at hned jde pryc. Pak se mu jeste nezdalo moje datum narozeni a musel jsem dopsat misto vydani pasu. Vypadal dost nastvane a byl jsem moc rad, ze me nakonec vstupni razitko dal. Hodne me prekvapil, ze se pak zeptal zda jsem poprve v Indii a kdyz jsem odpovedel, ze po druhe, tak se na me usmal. To jsem opravdu neceka;.
Vymenili jsme penize ve smenarne na letisti - docela rozumny kurz. Stejne jako v Delhi nemaji totiz na letisti bankomat a za vymenu chteji 100R nebo 1%, podle toho co je vice. Takze sice vyhodny kurz, ale celkove dost nevyhodna vymena. Kdyz ziskame penize, tak se jdeme podivat kolik stoji predplacene taxi na Sudden street, coz je kalkatska Khaosan. Zrovna tu jedna beloska platila za taxi na stejne misto a rika, ze jedou jen 2, takze se k nim muzeme pridat. Cesta vychazi na 50R za osobu, zo je dost dobry, zvlast kdyz si vezmu, ze je to asi 18km. Na listku je napsane, ze muzou jet 4 osoby a 25kg zavazadel. Sice nevim zda mysli 25 kg celkove, nebo na osobu, ale taxikar dal prst na 25kg a rika, ze chce penize navic. Kdyz mu ta holka co to koupila zvedla prst, tak toho nechal a jedeme.
Kdyz jsme vystoupili a nedali mu zadne penize, tak vypadal dost smutne, ale nenadaval, tak jsem u dal 10R.
Nojo, prvni den ...
V prvnich dvou hotelech maji plno a kdyz jdeme do dalsiho, tak nas oslovil jeden deda  a navizel "super pokoj" v Ashok hotelu. Po minute smlouvani se dostavame na 200R za pokoj s koupelnou a teplou vodou. Je to sice kousek, ale az v 5 patre. Pokoj je maly, docela spinavy, ale na indicke pomery docela hezky, takze bereme. Teplou vodou sice mysli to, ze na pozadani ohreji vodu v kyblu. Ohrivaji ji elekrickou spiralou, kterou se v Cechach vari voda v hrnecku -> takova cestovni spirala.
V Indii je o 1 a pul hodiny mene nez v Thajsku a o 5 a pul hodiny vice nez v CR (letni cas).
Jdeme do mesta a cesou se zastavujeme na caj a pak na jidlo. Fousy a zamraceny vyraz funguje perfektne a platime beznou cenu. Obejdeme par bloku, vybereme penize, koupime dortiky a jdeme si dat domu slofika. Jak jsem si dal caj a indicke jidlo, tak jsem spokojeny a libi se mi tu. Jana nekolikrat zopakovala, ze je to proste jina zeme a vsechno si dukladne prohlizi. Jen ji trosku vadi, ze si s ni chteji Indove porad povidat. To je pravda, ze samotneho kluka tolik neotravuji.

Z pokoje vidime do sousedniho dvora, kde sviti velka cedule Internet. Tak se tam vecer zastavujeme a kdyz jdeme zpet, tak na nas mava chlapek z obchodu blize do ulice a se smutnou tvari rika, ze ma  take ten internet. Nam uz to stacilo a tak jdeme domu. Vypadal tak smutne, az mi ho bylo lito. Nojo musim si rychle zvyknout.

Pozn.:
1) Ve meste je docela dost bankomatu. Vybral jsem 18.000R a dostal to v 500R bankovkach. Z letiste jsem mel jeste nejake stovky a kdyz jsem s nimi platil za jidlo, tak se pokazde ptali, zda nemammensi. To jsem zvedavy, jak rozmenim ty 500R.
2) Je to divne, ale po meste nechodi kravy.

5.1. Kalkata

Kalkata po ranu Obchod s pomerancy Pravnici
Podarilo se nam slusne vstat a jdeme se podivat po meste. Cestou do rezervacni vlakove kancelare jdeme okolo posty, kde maji mistnost pro sberatele. Kupuji znamky pro Michala a Martina. Chlapek porad vypadal nastavene, ale ukazoval mi, ze mi dava znamky s peknym okrajem. Dokonce mi nabizi i znamku, ktera voni. Nevim, jestli by vydrzela cestovani a navic je za 15R. Inda, ktery stoji za mnou ve fronte to zaujalo a kupuje posledni dva kousky a pak odchazi. Hmmm, asi je to nejaky velky hit. Prodavaci se moc nechtelo, ale nakonec mi na znamky dal i obalku. Vypadal nastvane, ale mel jsem pocit, ze je to docela hodny clovek.
V rezervacni kancelari jim to slo pomalu, ale misto ve vlaku do Puri jeste meli.
Po navsteve kostela (byl divny, mel totiz nizky a rovny strop) jsme sli do mestskeho muzea. Meli tam napsano, ze je to panoramaticke High-Tech muzeum. Vstupne pro mistni je 10R a pro cizince 100R. Jedna prohlidka trva asi 2 hodiny. V muzeu je 18 mistnosti, ktere postupne predstavuji nejdulezitejsi momenty v historii Kalkaty a v posledni dve mistnosti jsou venovane umelcum z Kalkaty. V kazde mistnosti je par veci, ktere blikaji nebo se hybou. Nejvetsi pichou muzea je kruhove kino, ktere je tvorene cca. 10 PC s projektory. Projekce se mi moc nelibila, protoze jsem predtim videl tuv Xianu a ta byla o moc lepsi. Na druhou stranu je v Indii mimo mobilnich telefonu vse stare a osuntele, takze to bylo asi neco extra. Jinak uz 5 lidi z Kalkaty dostalo Nobelovu cenu.
Jdeme na metro.
Maji tu jednu linku metra a je to nejstarsi metro v Indii. Cestou mijime tramvaje, ktere vypadaji jako obrnene tanky. Stejne jako v Bangkoku je tu strasne moc taxiku, ale jsou to hezke, stara ambasadory. Pred metrem jsme si kupovali caj a susenky. Prodavac me potesil, protoze kdyz videl, ze mi dal pripalenou susenky, tak ji hned vymenil za jinou. Oni mi celkove lidi v Kalkate prijdou na Indii neuveritelne mili. Zatim vsude dostavame dobre ceny a dokonce se miuz 2 lidi omluvili, kdyz do me omylem strcili. Je to divny.

Vstup do metra je sice na magneticke jizdenky, ale jinak je hned poznat, ze to urcite bude hodne stare metro. Bohuzel se zde nemuze fotit, takze vam to nemuzu ukazat.
Chceme jit do planetaria, ale je tu silena fronta, tak na to kasleme a jdeme se podivat do blizke katedraly St. Pauls z roku 1839. Je velika a vypada moc pekne. Pred katedralou je betlem v nadzivotni velikosti. Dal pokracujeme okolo parku smerem k Viktoria memorialu. Do parku chteji vstupne 3R, ale park je cisty, uvnitr jsou kose, trava zastrihnuta a na prvni pohled zadni chuligani. Takovy mestsky par jsem minule v Indii nevidel. Dostali jsme se k brane do Viktoria M., ktera bohuzel byla pouze pro zamestnance. Za nami sel indicky par, ktery z toho byl take evidentne prekvapeny, ale prodavac caje nam sam od sebe poradil, jak mame jit ke spravne brane.
Kalkata me opravdu mile prekvapuje.

Katedrala St. Pauls Betlem u katedraly Viktoria memorial

Vecer jsem byl typicky indicky spinavy, ale musim uznat, ze Kalkata je aspon v oblasti kde chodime, pomerne cista a uklizena. Nechapu proc Ind v Bangkoku rikal, ze je to tu horsi nez v Delhi a Bombaji. Asi by to chtelo jit se podivat dal od centra ;-). Jeste nevim jak nam to vyjde.

Jinak cely den jsme ochutnavali mistni jidlo. Mnam.

pozn. Blizko rezervacni mistnosti se konala demostrace. Postavali tam lidi s transparenty a cervenymi vlajkami se srpem a kladivem. Slysel jsem, ze v Bengalsku porad stavkuji a demonstruji, ale ze hned druhy den jednu demonstraci uvidim, tomu bych neveril.

6.1. Kalkata
Pesky jsme dosli k planetariu. Program v anglictine maji az v 13:30, takze jdeme k Viktoria M. Vstup do budovy, kde je muzeum stoji mistni 10R, ale pro cizince je vstupne 150R. Uz to zacina :-) Nastesti do zahrady okolo Viktoria se plati pouze 4R. Bereme jen zahradu. Kousek od brany je mensi pamatnik, kde se fotila skupina holek z Mongolska. Chteli jsme pockat, az se dofoti, ale nenechali nas a museli jsme se s nimi fotit. Delali tolik fotek, az to zaujalo jednoho indickeho dedu, ktery k nam rychle soupnul vnucku a zacal fotit. V zahrade to vypadalo hezky. Docela cisto, na trave polehavali Indove a zadni prodavaci neotravovali. Hezky jsme tu preckali do 13:30. U planetaria byla uz docela dlouha fronta a posledni stala nejaka beloska. Postavili jsme se za ni, ona se otocila a radila, kde se kupuji listky. Vetu zakoncila slovy "vzdy s usmevem", coz jsem moc nepochopil. Planetarium bylo suprove. Obcas jsem nerozumnel, ale moc se mi libilo. V planetariu jsme potkali dva Cechy a sli jsme s nimi na obed. Trosku drazsi restaurace, ale jidlo pro 2 nakonec vyslo na docela snesitelnych 130R a meli jsme boule za usima. Domluvime se, ze vecer zajdeme na pivko a rozloucime se. Je sranda, ze dokonce bydli v nasem hotelu :-)

Ulice v Kalkate Foceni u pamatniku Foceni u pamatniku
Viktoria memorial Viktoria memorial
Chceme se podivat k rece na most Howrah, ale asi po 1km zjistujeme, ze se nam dnes uz nechce chodit a tak se mensi oblikou (pres muslimskou ctvrt) vracime do hotelu. Prisli jsme za tmy, takze mimo internetu se uz nic neda delat. Stmiva se tu opravdu rychle. V 17:50 je jeste svetlo a v 18:00 tma jako blazen. V Thajsku se rychle nestmivalo. Navic je oproti Thajsku zima.
V hotelu se az na treti pokus dozvidame, kde Cesi presne bydli. Prvni dva pokusy probihali tak, ze chlapek rekl nejake cislo pokoje (pokazde jine), zabehl za roh a rekl, ze nejsou doma. Priom bydleli na druhe strane od recepce. S Indama je to chvilemi tezka prace. Kdyz jsme je konecne nasli, tak nam Milan dal panaka slivovice, prohlasil ze uz vypil 2 piva a vzal nas do blizkeho baru, kde bylo dost zahulino. Takova ceska 4-ka. Meli tu klimatizaci, kterou asi v lete pousteji, protoze tu nejsou zadna okna. Nechtel bych v nich vymenovat filtry, teda pokud je nekdo vubec vymenuje. Objednali jsme si kazdy Kingfishera - strong, coz je pivo o obsahu 650ml s 8% alkoholu. Trosku drazsi - 75R vcetne DPH, ale dobre. Behem vecera jsem se dozvedeli, ze byli asi 3 nedele v Gokarne, kde je to super. Dokonce se povedlo dat na silvestra dohromady 28 Cechu, kteri spolecne grilovali maso a oslavovali.
Udelal jsem velkou chybu, ze mi uplne nedoslo, co Michal na zacatku vecera rikal. Mel totiz sebou do Indie 9 litru slivovice, kterou uz vypil, dnes uz mel 2 piva a vypadal normalne. S nami dal dalsi 3 kousky. Ja jsem sice pil pomaleji, takze treti pivo, ktere jsem ani nezacal pit, ale bylo otevrene, mi museli pri zaviracce schovat do tasky (s pivem se nesmi chodit po ulici a po zaviracce se musi vychazet zadnim vchodem), ale i tak jsem vypil 2 kousky. Bohuzel jsem to treti dopil na pokoji.
V noci mi bylo silene spatne.

7.1. Kalkata
Rano jsem si rekl o kbelik teple vody a vykoupal se. Bylo mi tak spatne, ze jsem radeji zaplatil dalsi den a cely den lezel na pokoji. Jana chvilemi odbihala do mesta, ale moc delako nesla. Bylo mi to lito, takhle prolezet posledni den v Kalkate, ale jinak to neslo. Pri odhlasovani z hotelu jsme zpaomneli, ze nejsme v Thajsku a blbe se zeptali kolik je normalni cena za taxika na vlakac. Chlapek rekl, ze tak 150R, ale ze uhada cenu 130 - 150R a ihned vysila syna na ulici to zaridit. Nez jsme sebehli tech 5 pater, tak uz pred dvermi ceka taxik. Cena 140R. Kluk cekal disko a tak mu davam 10R, na ty se jen tak usklebil a odesel. Na vlakac to nakonec bylo 5km, takze kdyz to porovnam s cenou predplaceneho taxika z letiste (20km = 200R a to jeste neco zbyde organizatorum), tak to bylo dost predrazeny. Nojo no, v Indii se clovek nesmi ptat.

Na vlakaci kupujeme zamek a dva retezy. Vlak zde zacina, tak ani nema zadne zpozdeni. V nasem kupicku jsou samy cizinci a tak neni problem s umistenim zavazadel. Chvili si cteme a pak jdeme spat.

Pozn. 2 turisti meli listek pouze na sedacku a kdyz prisel nadrazak, ktery kontroluje listky a odskrtava v seznamu cestujici, tak mu rekli, ze tu maji kamarady a nevadi jim, ze tu budou. Chlapek odpovede, ze neexistuje a ze bud zaplati doplatek 350R (nas stal listek 247R) nebo na dalsi zastavce vystoupi. Chvili se hadali, ale nadrazak byl neustupny a tak rikaji, ze to zaplati. Nadrazak prekvapil a rekl, at chvili pockaji, ze se jim pokusi sehnat volne misto. Tady je to uplne jine nez okolo Delhi, jsem opravdu mile prekvapen. Bohuzel prisel s tim, ze zadne nenasel, ale zaplatit musi. Nakonec spali na karimatce na zemi.