Asie 2006-2007 Seznam dnu Mista Fotogalerie Ceny v Indii Odkazy Kontakt

sipka Den: 8.1. - 13.1.2007 sipka
Puri, Konark, Bhubaneswar

8.1. - Prijezd do Puri
Vlak mel 2.5 hodiny zpozdeni a tak prijizdime do Puri v prijemnych 9 hodin rano. K oblasti, kde jsou hotely je to asi 400m, ale celou cestu otravuji cykloriksaci, ze nas svezou. Prohledneme si par hotelu a nakonec najdeme pekny pokoj, sice s komary a studenou vodou, ale za rozumne penize. Jdmee se podivat na plaz. Na zacatku plaze je trosku bordel, ale jinak je to super plaz.
Dost siroka, nekolik km dlouho piscita plaz.
Ve vlnach se koupali jen indici. Zenske komplet v sari, jako kdyby sli po ulici. Po poledni pauze jdeme na vlakac koupit listek na 12.1. z Bhubaneswaru (hlavni mesto statu Orissa, kde ted jsme) do Chennai. Pred nami bylo 6 lidi, ale trvalo to skoro hodinu, nez jsem se dostali n radu. Nejen, ze Indove maji porad tendence predbihat, ale hlavne zenska za okynkem byla silene pomala. To jsem dlouho nevidel. Ke vsemu nam turisti pred nami vybrali posledni volne mista, takze musime jet az 13.1. No jo no.
Jdeme se podivat na jeden ze dvou velky hindu chramu v Puri. Podle LP ma byt pristupny i non-hindu lidem, ale uz to asi zmenili a nechteji nas pustit dovnitr. Omrkneme ho z venku a jdeme se podivat na druhy. Cestou konecne vidime kravy na ulici. Super, konecne Indie :-)
Uz minule jsem zjistil, ze firma Tata dela uplne vse, ale ted jeste pridali mobilniho operatora (pausal 180R/mesicne, 0.33R do vlastni site, 1R do cizich za minutu po cele Indii) a satelitni televizi (200R/mesicne, cca. 30 programu).
Vecer prochazka po plazi a jdeme se nacpat do restaurace v nasem hotelu.
Jinak Puri je jedno ze 4 svatych mest v Indii, kde se muze legalne prodavat a kourit trava. Teda jen v par statnich obchodech. Spolecne s morem je to pro spoustu turistu velke lakadlo, takze je tu spousta hotelu. Na druhou stranu, kdyz jsme hledali ubytovani, tak jsme videli i dost indickych turistu.
Puvodne jsem myslel, ze nas do nejakych chramu pusti (tak jak psali v LP), ale ted uz chapu, proc mi pred 2 lety holky rikali, at jsem vubec nejezdim ;-)
Zitra jedeme na vylet do Konarku, takze uvidime, zda to tam bude lepsi.

Plaz v Puri Strecha templu v Puri Plaz v Puri
9.1. Konark
Po pravde recenoo se mi nechtelo vstavat a tak vylezame az v 8:50. K snidani si davame Oats Porridge (ovesnou kasi) a masala tea. Mnam. Nejradeji bych si sel dat jeste slofika, ale ukecam se a jdeme na autobusak. Rekli jsem si, ze se dnes rozsoupneme a pojedeme cykloriksakem. Oni to asi tusili a tak prvni dva nevypadali, ze dnes jezdi. Jinak jindy nas otravuji bez prestani. Nastesti po 5 metrech nas zacal jeden ukecavat. Chce 50 a pak 25R za cestu. Reknu 20R a delame, ze jdeme pryc. Chlapek zarval, ze OK a jedeme. Je to asi 2 km a chvilemi nas musi tlacit, protoze do kopce to neuslapne. Kousek pred autobusakem nam rekl, ze jsme tezky :-) To se mi na cykloriksakovi vzdy libi, jak blizko konce trasy zacnou umirat unavou, nebo rikat, ze jsme tezky. Byl hodny a dovezl nas tesne pred spravny autobus a ani nedelal sceny, kdyz jsem mu dal dohodnutych 20R, takze dostal jeste 6R navic. Do autobusu si sedame vcas, protoze hned za nami se do autobusu nahrnula spousta lidi. Autobus se rozjel a po meste sbiral dalsi cestujici. V Evrope by ridic prohlasil autobus za plny uz na autobusaku. Ridic ridil, jeden chlapik vybiral penize, dalsi stal ve dverich a kdyz videl potencialniho cestujiciho, tak jednou bouchl do autobusu -> ridic zastavil. Dve bouchnuti znamenali rozjezd. Docela jim to slapalo.
Po hodine jizdy jsme dojeli do 34 km vzdaleneho Konarku. Je to pidivesnice (15.000 lidi - rok 2001), kde je strasna spousta obchodu a restauraci. Vsichni jsem jezdi kvuli Sun templu. Templ je zarazen do Unesco pamatek, takze pro mistni je vstupne 10R a pro cizince 5$ nebo 250R. Pruvodce stoji 100R, coz je dost levny -> teda na ceske pomery. Vstupne je strasne, ale templ je hezky. Je tu hlavni templ, jeden mensi skoro rozboreny a nekolik velkych soch okolo. Potkali jsme tu asi 10 belochu, jinak tu byli zastupy Indu.
Po dukladne prohlidce jdeme na pozdni obed (nase prvni thali bez priboru) a pak jedeme zpet do Puri. Chvili courame po meste a jdeme domu. Nechame si ohrat kybl  teple vody, vykoupeme se a ja jdu na internet. Je snesitelne drahy a dost rychly, takze nahravam na web fotky z Thajska a ted z Indie.
Detail Sun templu v Konarku Sun templ v Konarku Detail Sun templu v Konarku

Pozn.
1) Skoro kazdy tu ma mobila a porad telefonuje. Ikdyz uznavam cykloriksaci a ty uplne nejchudsi ne. Taxikari  jo :)
2) Uplne vsechno je tu spinave. Kaktusy vedle mensi ulice take.
3) Kluci muzou chodit v pripade potrebu na WC k jakekoliv prvni zdi. Podle me i holky, akorat kdyz nemate sari, tak se je horsi svlekani. Navic na bilou holky porad nekdo cumi.
4) Oproti me minule navsteve v Indii jsou v teto oblasti hodni Indove.
5) V Cine i Thajsku ma vetsina mistnich turistu digitalni fotaky. V Indii se ale porad foti na filmy a to fotaky, v kterych se musi rucne pretacet film. Par lidi se foti mobilem, ale digitak jsem zatim nevidel ani jeden.

10.1. Puri
Jak nemeli listek do Chennai, tak mame den navic. Rozhodli jsme, ze pujdeme na vylet po plazi, kam az to pujde. Chvili byla plaz dobra, ale kdyz jsme dosli k rybarske vesnici, tak na plazi byly desitky lidi. Nekteri jen tak sedeli mezi odpadky, ale vetsinu tvorili rybari, kteri ze siti vyndavali ryby. Manzelky pak ryby susily primo na pisku na plazi. Mezitim vsim pobihali deti. Nejdriv nam to prislo dobry, ale po chvili bylo na plazi tolik hoven, ze jsem se radeji otocili a sli zpet. Pro vesnicany totiz plaz slouzi jako velke verejne zachodky. Na druhou stranu byla plaz lepsi. Dosli jsme az k mistu, kde se do reky vleva mistni kanalizace. Dal uz jsme radeji nesli, ale sedli jsem na plaz a cetli si. Dobry je, ze cestou nasla Jana na plazi dve jedno rupky. To bych nikdy nerekl, ze se v Indii daji na zemi najit penize. Jak jsme sli po plazi, tak vsechny deti natahovaly ruce a chtely rupku, ntere chtely dokonce cokoladu. Take bych si dal :-)
V tomto meste maji ve vsech hotelech checkout v 8 rano. Je to tim, ze vlak z Kalkaty prijizdi v 7:20. Ufff to jsem zvedavej jak stihneme vstat a zabalit.

11.1. Bhubaneswar
Vstali jsem dobre, takze problemy s checkoutem. Dnes jdeme radeji na autobusak pesky, aby nejaky cykloriksak neodstal infarkt. Na autobusaku uz byl autobus pripraveny a dokonce jsem ziskali luxusni mista vedle ridice. Maji tady turisty docela radi. Cestou mestem se autobus tak zaplnil, ze nekolik lidi viselo ze dveri. Ridic byl dobrej, propletal se mezi auty, motorkami, chodci a pritom jel tak dobre, ze s lidmi visicima ze dveri do niceho nebouchl. Do Bhubaneswaru je to sice jen 56 km, ale jedeme to vice jak hodinu. Ubytovani je opet trosku drazsi, ale pokoj je relativne cisty a bydlime kousek od vlakace. Po kratkem odpocinku jdeme na prohlidku mesta a na postu pro znamky a zjisteni kolik stoji balik do CR (viz. ceny baliku). Tohle mesto je prave indicke :-) vsude spina a kravy, proste jak to ma byt. Lide jsou tu porad necekane hodni a ochotni.

11.1. Bhubaneswar - navsteva zoo
Jedeme do zoo ! Autobus do Mandakanan zoo jel z jineho mista, ze psali v LP, ale jeden chlapek nam poradil cestu. Sel s nami asi pul kilometru a ani nechtel zadnou rupku. Vstupne do Zoo je pro mistni 10R, pro cizince 100R. Ach jo. Poradaji zde 2 safari vylety - jeden za bilym tygrem a druhy za lvy. Nastesti, zde je cena stejna pro cizince jako pro mistni. Tak to bereme. Bohuzel bileho tygra jsme zadneho nevideli, ale lvy se povedli. Autobus byl cely zamrzizovany, puvodne jsem myslel, ze je to kvuli zviratum, ale bylo to spise proti ridici. Ten totiz, kdyz videl v lese lva, tak zacouval s autobusem primo do lesa takovym zpusobem, ze bez mrize by vysklil vsechna okna. Mimochodem se lvem to ani nehlo. Zbytek zoo byl na asijske pomery hezky, akorat slibovane koupani se slony se nekonalo. Pokud v teto oblassti budete, tak doporucuji. Pokud prijedete brzo, tak narozdil od nas stihnete i mistni botanickou zahradu, ktere ja kousek od zoo.
Slimak v zoo Bily tygr Opice
Po navratu mensi prochazka po meste, internet a jdeme do hotelu. V Indii neni moc dobre chodit v noci po meste a vetsina Indu po 21:00 nevyleza. (pokud teda nejdou na vlak).

Pozn.
1) Vcera jsme chteli vecer kybl teple vody. Chlapek rekl, ze davaji jen rano a podle rozpisu. Chvili jsme se dohadovali, protoze jsme chteli vodu hned a on to nejak nechtel pochopit. Nakonec to dopadlo podle neho a rikame, ze rano OK. On, ze v 5:00. Mi, ze radeji v 7:30. Chlapek rekl, ze jo a napsal si to na papir. Rano vodu "necekane" zapomneli prinest. Zato umyvali na  chodbe a do pokoje nalili vodu, bohuzel tak tak blbe, ze jsem mel pulku batohu uplne mokrou. Jana to ukazuje uklizeci a snazi se mu vysvetlit, aby to zitra nedelal. Uklizec okamzite vzal cistici prostredky a zacal uklizet zachod a pak vytrel v pokoji. No moc to nepochopil. Ale o 5R si nezapomnel rict. Rikal, ze na caj :-)
Tak jsme mu je dali.

2) Ve meste a i v zoo jsou cedule, ktere oznamuji, ze vyroba, prodej a pouzivani igelitek je v tomto state zakazane. Neplati to pro igelitove pytliky a narizeni opravdu funguje. Nikdo tu igelitky nenosi.

3) Pisu denik v hospode, kde cekame az pojede vlak. Jana obsluze rika, ze chceme 5 placek tandoori "takeaway". Chlapek to nechape a chytne se az na slovo "newspaper". Ted uz vi, ze je chceme sebou.
S Indy je obcas docela sranda :-)

13.1. Bhubaneswar - presun do Chennai
Rano trosku prospavame a balime. Prijeli jsme do hotelu neco po 11 hodine a maji tu rezim 24 checkout. Coz zname, ze se musi odhlasit 24 hodin po prijezdu (a nasobcich 24 hodin samozrejme). Bohuzel na recepci prijdeme v 11:15. Chlapek vytahl papir, kde je napsano, ze jsme prijeli v 10:00. Zapomnel jsem to pred 2 dny zkontrolovat. Ted po nas chteji zaplatit dalsi den. Nabizi slevu 50R ;-). Hadame se pres deset minut a v tom prisel host z po koje 505. Na papiru mel, ze prijel 12.1 v 9:00, ale nemusi nic platit a odchazi. Rikame, ze take  nic platit nebude. CHlapek dela, ze je blbej a porad na papir pise, ze tu jsme 3 zapocate dny, ale zaplacene mame jen dva. Chceme ukazat papir z pokoje 505, ale ten nam ukazat nechce a ze tu ten host bydlel 10 dny, takze si to muze dovolit. Chlapek nereaguje na to, ze chceme zavolat sefa a ani nechce ukazat ten papir souseda. No nakonec jsme se po tezkem hadani dohodli na 100R. Smejdi. Je jasny, ze si u nich batohy nemuzeme nechat. Jdeme je dat do uschovny na nadrazi. Tam nam je nechteji vzit dokud je neprivazeme retezem. Pritom jsou v uzamcene mistnosti  :-). Jedeme k Bindu Sagar, coz je jezero okolo ktereho je spousta templu. Jdeme okolo a hned u prvniho nas jeden svaty muz zve dovnitr. Vse nam ukazal a ke konci prohlidky vzal nejaky list a z neho kousek utrl a rekl, ze to mame snist. Moc se mi nechtelo, ale pro jistotu jsem ho snedl. Jdeme na dalsi temply.
Do nejvetsiho z nich -> Lingaraj Mandir nepousteji non-hindu, ale maji tu pro ne vyhlidkovou terasu :-). Na ni se plati libovolne velke castky, jako dar. V sesitu maji napsano kolik kdo dal. Jeste, ze v LP pisou, ze to jsou blbosti a ze 10R je dost. Zapiseme se a davame 20R. Chlapka to neprekvapilo a nedelal zadne problemy. Par lidi pred nami tam byl zapsany jiny Cech, ktery take dal 20R, ale bylo to dost spatne prepsano na 200 :-) Ostatni castky byly v tisicich. Asi 2-3 hodiny courame po okolo a prohlizime si temply. Jeden byl fakt hezky, se super zahradou, ale pro cizince vstupne 100R, tak to se nam platit nechtelo.
Lingaraj Mandir Mapa Vlak odjizdejici z nadrazi
V veceru jsme chteli na internet. Nasli jsem i-way kavarnu, coz je sit internetovych kavaren po cele Indii. Chceme si zaridit ucet (teda pro Janu novy ucet, pro me jen kredit). Chlapek nam pod ceduli "surfuj hodinu za 20R" vysvetluje, ze to nejde a ze nas prihlasi na svuj ucet za 35R/hod. Neukecali jsme ho a tak jdeme pryc. Kousek dal je jina inet kavarna za 15R/hod, tak jsem nahral nejake nove fotky na web.
Nasleduje vecere a jdeme na vlak. Ma jen 20 minut zpozdeni.
V nasem kupicku uz je asi 6 lidi. Ukazujeme, ze mame horni postele a sedame si dolu. Na jedne nasi postely uz nekdo spi. Na dalsi zastavce pristupuji do naseho kupe dalsi 2 belosi. Chce se nam spat a tak vyhazujeme holku z nasi postele. Jeji otec se na nas podival a rekl "vy mate 2 postele ?". Nechtel tomu verit, ale po dukladnem prozkoumani listku uveril a pousti nas spat.